NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2012
Skrivet av: Mikael Jageklint skrivet 2012-07-16, 21:47
Undrar om någon kan knäcka denna nöten eller åtminstone peka mig i rätt riktning. Jag ställer denna frågan åt min fru som jag hjälper lite i hennes forskning.  
 
Min frus farfars farfar hette Anders Gustaf Berggren. Han föddes 15 juli 1852 i Hederstorpet, Skara (Skara stadsförsamling, C:7, bild 25, AD) tillsammans med sin tvillingbror Lars Johan Berggren.  
 
De var oäkta och ingen hänvisning till fadern ges i husförhörslängden, ej heller någon annan stans. Modern var Greta Petersdotter född 11 nov 1818 i Händene.  
 
Namnet Berggren står inte med i födelseboken utan tillkommer (helt omotiverat, som det känns) senare i en husförhörslängd. Nämligen i Husförhör, Skara landsförsamling, AI:12, sid 110. Medsänder en bild:  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/359761.jpg)
 
Frågan har gäckat oss under många år. Går det att finna ut vem fadern är? Är det möjligt att det står något i domböckerna vid denna tiden?  
 
Vad kan det komma sig att pojkarna helt plötsligt får efternamnet Berggren? Kan fadern ha hetat Berggren?  
 
Jag/vi är väldigt tacksamma om någon kan hjälpa oss i detta komplicerade fallet.
 
mvh
 
Mikael Jageklint