NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-10
Skrivet av: Paula Hammerskog skrivet 2004-12-05, 12:03
Hej,
 
Jag söker åt en amerikansk väninna två svenska släkter, den ena heter Björling, den andra Johansson eller Jonsson. Min väninna har ett antal bilder och Brevkort med olika namn, de flesta kort är från Skara, det finns också ett från Bjärklunda församling där det verkar finnas någon anknytning. Jag har ingen som helst erfarenhet av att spåra personer men fick tips om denna site. Det vi söker är alltså svenska släktingar, gärna ända fram till idag naturligtvis. I USA har vi koll, familjerna kom till Minneapolis där man lyckades väl (stadsbor), nu bor delar av släkten i Wyoming där de driver flera stora cattle ranches.
 
Det vi vet om dem som utvandrade är:
 
Bröderna Charles, August, Oscar, Robert och Frank Johansson eller Jonsson kom till USA runt 1890 (+- ett par år). De ska ha hetat just dessa engelska namn säger amerikanerna, de bytte alltså inte förnamn när de kom till USA, de tror att det finns en engelsk mamma eller pappa någon generation ytterligare bakåt. Väl i USA bytte Charles sitt efternamn till Kallgren, det behöll släkten i USA under många år.  
 
Charles kände redan i Sverige en Anna Charlotte (möjligen Charlotta) Björling, hon kom från samma plats som han. Hennes mormor hette Lovisa kan vi läsa ut av breven hemifrån. Anna och Charles gifte sig i USA 1894.  
 
Familjeprästen i Sverige hette enligt breven Olof Erlandsson.  
 
Städer/platser som nämns, eller som finns på bild, är Skara, Axvall (i dessa två städer har man anlitat fotografer för familjebilder), Filipstad och Bjärklunda.  
 
Jag vore mycket tacksam för hjälp att antingen spåra släktingar - eller tips om hur jag går vidare.
 
Hälsningar
Paula Hammerskog