NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 september, 2009
Skrivet av: Tomas GH Johansson skrivet 2008-01-10, 00:11
Medan jag tog bort mitt svar under Hillared och flyttade det till Sexdrega, så hann du svara under Hillared, men nu fortsätter jag här.
 
Du skrev:
Tomas  
 
Tack för hjälpen. Det går alltid lättare när fler ögonpar letar.  
 
Min Ingeborg verkar litet orolig av sig och jag kan se att hon flyttar från Nästagården 1829.  
 
Utflyttning s 195 Nr 909 24/10 1829 - vad är Kullen (borde vara varifrån) och till Redslared?? Eftersom det inte finns någon inflyttningslängd i Redslared är det som att leta efter en nål i en höstack? Jag vet dock att hon från 1838 finns på Skeppsholmen, Hillared och gift med torparen Johannes Andersson i hans andra äktenskap.  
 
Men Tomas, varför kommer i stort samtidigt tre personer till Nästagården?  
 
Hälsningar  
 
Rolf  
 
****
 
Här kommer svaren:
 
Jo, Kullen är också en gård i närheten av Björkås, om jag inte har fel. Kullen finns på sidan 53 i Sexdrega AI:16. Varför det står att hon flyttat från Kullen och inte från Nästagården är jag inte riktigt säker på.
 
Redslared är annex till Svenljunga, så du får leta i moderförsamlingens inflyttningslängd, alltså Svenljunga.
 
Flyttningarna skedde under friveckan, den veckan då drängar och pigor kunde söka ny tjänst. Därför är det mängder av flyttningar ungefär samtidigt.
 
Sovdags!
 
Tomas GH