NULL Skriv ut sidan - Sandhult

Anbytarforum

Titel: Sandhult
Skrivet av: Ulrica Abrahamsson skrivet 2016-02-05, 11:12
Hej! Vore tacksam för hjälp!
Satt och pratade med min svärsons mamma och kom in på släktforskning, jag berättade att nästan hela min släkt härstammar från trakterna kring Borås och då berättade hon att hennes morfars far var född i Borås men att han växt upp i fosterfamilj så hon visste inte vem föräldrarna var och frågade om jag kanske kunde hjälpa henne att söka efter dem. Jag har tyvärr inte tillgång till Arkiv Digital för tillfället men hittade lite intressant information...
Det jag vet är: Hennes morfars far hette Carl Gustav Schoultz och är född i Borås 1912-06-15. I födelseboken står endast moderns födelsedatum som är 1880-10-21. Han växer upp med fosterföräldrarna Johan August Andersson Schoultz och hans fru Matilda Petersdotter. När han konfirmerar sig var han bosatt vid Ryadal 1.
Det som gör det hela intressant är att jag är släkt med fosterpappan! När jag söker på moderns födelsedatum i alla Borås släktforskarförenings CD över födda i sjuhäradsbygden så får jag upp ett fåtal namn men bla en Thekla OCH hennes föräldrar är samma som Carl Gustafs fosterföräldrar...hon dog när han var tio år gammal (som ogift) så min teori är att hon är mamman (konstigt att namnet inte var utskrivet i födelseboken) och att han bodde kvar som fosterson hos sin mormor och morfar. Hmm....lite rörigt, hoppas ni förstår...det skulle vara så roligt om någon kunde hjälpa mig att tex titta i husförhören kring hennes död och se om det går att få fram att hon var moderen...det skulle ju isf innebära att våra släktband går ihop -
Tack på förhand!!!