NULL Skriv ut sidan - Saleby

Anbytarforum

Titel: Saleby
Skrivet av: Claes Tenggren skrivet 2015-03-13, 19:47
Med hänvisning till mitt tidigare inlägg den 14 augusti 2013 kan jag meddela att jag nu tror mig ha funnit Simon Anderssons sista hustru. Hon heter Lena Andersdotter (eller möjligen Jonsdotter)och finns i Saleby A1:1,s 21 som inhyses på Lilla Slöta, Hedes rote där det står antecknat att Lena med dotter Ebba är inhyses. Går man  vidare till Saleby A1:3, s 109 står under Lilla Slöta antecknad som inhyses; änkan Lena Andersdotter född 1700 och i marginalen död 1769 samt dottern Ebba Simonsdotter född 1727(?).
 
Av Saleby C:1,s 129 framgår att Ebba är född den 24 november 1725 och när hon dör vid 83 års ålder (Saleby C:3, s259) anges Simon Andersson som fader och som moder Lena Jonsdotter. Lena står således antecknad både som Andersdotter och som Jonsdotter i kyrkböckerna och frågan blir således vilket som är hennes rätta patronymikon?  
 
Om Ebba Simonsdotter kan man notera att hon gifter sig den 17 september 1779 (54 år gammal) med Petter Borin (f 1700) som också är inhyses på Lilla Slöta och inflyttad  år 1771 från Borås. Han avlider 1789. När Ebba avlider 1807 står antecknat i Saleby C3,s259 att hon är gift fattighjon vid Stora Slöta.  
 
Jag skulle gärna vilja veta mer om Simon Anderssons stora släkt och om hans avkomlingar. Hoppas att det finns någon som forskar i samma släkt.}}