NULL Skriv ut sidan - Saleby

Anbytarforum

Titel: Saleby
Skrivet av: Claes Tenggren skrivet 2013-08-14, 13:52
Hej,
 
Undrar om det finns någon som har forskat på Simon Andersson på Storegården Lanna i Saleby?
 
Simon dog den 13 juni 1735 och var då 63 år gammal, (Saleby C:1, s246). Han gifte den 15 oktober 1699 med Ingri Olufsdotter (Saleby C:1,s5) men hon dog den 22 mars 1713 (Saleby C:1,217) och Simon gifte då om sig med Elin Olufsdotter den 22 maj 1714 (Saleby C:1,11). Med tanke på fadersnamnet skulle Ingri och Elin möjligen kunna ha varit systrar men jag vet inte. Även Elin dog, vilket skedde den 4 mars 1722 (Saleby C:1,s227).  
Eftersom Simon fick en son, Anders, den 30 juli 1724, bör han ha gift om sig ganska så snart efter Elins död men jag har inte lyckats finna namnet på den nya hustrun. Såvitt jag kan se finns det inte någon anteckning i Saleby vigselbok, så möjligen har Simon hittat sin sista fru i en annan församling. När Simon avlider 1735 har han åtminstone fått fyra barn i det nya äktenskapet och i de tidigare äktenskapen har han 10 barn.  Simon bör därför ha många ättlingar, och förhoppningsvis finns det någon som känner till namnet på hans sista hustru men också känner till mer om hans släktförhållanden.  
 
Hoppas att det finns någon som kan ge mer upplysningar om Simon Andersson på Storegården
 
Med vänliga hälsningar
 
Claes