NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2007
Skrivet av: Elisabet Tornberg skrivet 2006-10-12, 11:29
Jan Andersson!
 
Johannes Anderssons och Sara Svensdotters son Carl Johan/Johansson Tornberg, finns i min forskning i Lundby församling i Göteborg. Han var gift med Sabina Lovisa Larsdotter f. 18/10-1832 i Ytterby församling, Göteborgs-Bohuslän. De hade minst två barn Carl August f. 13/3 - 1865, d. 14/4 - 1942 och Augusta Elisabet f. 1876. Jag borde veta när hon dött, eftersom hon är begravd i den Tornbergska familjegraven vid Lundby nya kyrka, men jag hittar inget i mina anteckningar nu.  
 
Carl August var gift med Selma Cristina Tornberg f. Berg f. 4/1 - 1865 i Jörlanda förs. Gbg-Bohuslän, d. 14/3 - 1935. C.A. var med och startade LO i Göteborg och hade ett fackföreningskontor i en del av lägenheten som familjen hade på Lindholmen i Lundby förs. När fackföreningen Metall firade 100 års jubileum i början av 80-talet, hade de en artikel om Carl August i en jubileumstidskrift.  
 
Vill du veta ännu mer om sentida ättlingar, så maila mig!
 
I släkten går en historia som jag skrivit om här tidigare, troligen är det påhittat eller en efterkonstruktion. Carl Johan/Johansson Tornberg eller hans far spelade bort sin gård på poker och fick flytta hals över huvud från Ryda till Göteborg. De lär ha haft ett dygn på sig att packa och ge sig iväg.
 
Hoppas du fått någon hjälp i din forskning!  
Varför forskar du förresten kring dessa människor? Härstammar du själv från någon Andersson-gren?
 
Mvh
Elisabet T.