NULL Skriv ut sidan - Ryda

Anbytarforum

Titel: Ryda
Skrivet av: Anders Modigh skrivet 2015-10-06, 11:42
Hej!
När jag hjälper min kusin i Amerika att forska om hennes far, Karl Adolf Augustsson f 18890623 i Sparlösa (Levene)
Min moster Maja och Karl Adolf gifte sig 1937, 1941 begåvades paret med Berit Marianne, min kusin, 1947 skilde sig paret och 1949 åkte Maja med ny man och ytterligare en dotter till USA. Berit Marianne har aldrig återvänt till Sverige och på ålderns höst har hon ju som många av oss funderingar bakåt i tiden.
Jag har lyckats med att skaffa uppgifter för släktingarna men, när jag försöker leta reda på hur Gunhild Maria Elisabet f 19260216 i Levene, levde sitt liv blev stöter jag på patrull.
Ryda förs.bok AIIa:2 Ver:a räcker bara till 1926.  
Här bor faddrarna Karl Otto Svensson o H h. Alma Emilia Lindqvist.
Efter mamma Karin Elisabets död 1930 i tuberkolos, avflyttar så Gunhild maria Elisabet Carlsson till Ryda 19301129.
Men vidare öden och flytt äro obekanta, men i Sveriges befolkn. 1980 ses Gunhild boendes i Vara Storgatan 11 och i dödboken 1947 - 2006 ses att Gunhild vid sin bortgång levde på Kungsgatan 2 i Vara och anges vara ogift kvinna, men mellan 1930 till 1980 ?  
Gunhild är ju född oä, men vid tiden fanns det både erkännande och giftasplaner ity, lysning uttagits och äktenskap planerats, men i kyrkboken ses att perioden, 4 mån, efter lysningen inget bröllop förevarit, och sålunda underkändes lysn.
 
far Anders Oskar Karlsson f 1891 09 01 jordbrukare från Tråvadsgården i Vara förs. Man undrar ju varför faddrarna behövde ingripa i Gunhilds vidare liv.
 
Med vänlig hälsning en funderande Anders