NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-12
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2003-04-25, 12:44
Jag söker uppgifter om föräldrarna/anorna till Sigge Jonsson (född ca 1699) och hans hustru Kerstin Mårtensdotter (född ca 1694) boende i Ryda. De får bla dottern Annika, och en son Jon år 1737. De står då som boende i Haget, Ryda. Som faddrar på barnens dop nämns bla Börje Larsson, Gunnar Jonsson, Karin Mårtensdotter, Ulrika Zengerlein och kapten Carl Johan Burguer.
Har fått för mig att den finns en Siggesgård i Ryda, har den någon aknytning till Sigge Jonsson ovan?
 
Dottern Annika Siggesdotter gifter sig med Per Larsson - född i Sparlösa. Hans föräldrar var Lars Eriksson (född ca 1698) och Karin Danielsdotter (född ca 1708).
 
Även Sigge Jonsson och hans hustru Kerstin Mårtensdotter samt sonen Jon Siggesson återfinns senare i Sparlösa under Björsgården.
 
Sedan undrar jag om någon har uppgifter om en Gunnar Simonsson och (Jörgen)Simonsson från Ryda?
De är med som dopvittnen till Jöns - född 1715 i Ryda och till två av hans yngre bröder Mårten och Andreas som föds några år senare. Då benämns Gunnar Simonsson som Gamle Gunnar Simonsson.