NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-18
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2006-01-22, 10:57
Hej Marita!
Jag skriver dessa rader på mitt arbete och har därför inte tillgång till mina anteckningar som fortfarande, på gammalt sätt, bara finns på papper. Tyvärr finns det inga säkra belägg vad avser Ingeborg Larsdotters och Sven Jonssons barn (förutom Torsten Svensson). Men i domstolsprotokollet från 1654 (då Ingeborg delar upp sina kvarvarande ägodelar) nämnes bl a en Anders Svensson i Frökärr (Breviks sn); han kan ha varit en son i huset. Dessutom spökar en Sigrid Svensdotter i handlingarna. Hon kan ha varit en dotter i syskonskaran och möjligen gift med någon av de övriga männen som nämnes i arvsdelningen 1654; förutom Hans Johansson omnämns, om jag minns rätt, en Lars Eriksson i Karlshaga. Sigrid kan också ha varit mor/svärmor till båda dessa män. Frågetecknen är alltså många och det lär nog vara svårt att få exakt klarhet i släktskapen. Det enda vi med säkerhet vet, är att det fanns ett släktskap.
Och på tal om gravstenen i Kyrkefalla kyrka. I tidigare litteratur kan man träffa på uppgiften att stenen tillhör kyrkoherden Lars Silvius? grav. Men det stämmer inte. I en uppteckning från tidigt 1800-tal, då det fortfarande hjälpligt gick att läsa stenens inskription, står det att gravstenen tillhör Lars Jonsson och hans hustru Margareta Håkansdotter (obs att upptecknaren dock läst hustruns efternamn fel, rätt namn är Hartmansdotter. Hon var dotter till rådmannen Hartman Andersson i Bogesund).
Mvh
Urban