NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-13
Skrivet av: Stefan Otterström skrivet 2006-01-10, 23:10
Hej!
 
Jag försöker räta ut en del frågetecken kring min farfars far Karl Johan Otterström. Enligt tidigare gjord släktforskning är han son till pigan Anna Stina Jonasdotter(fader Jonas Hult) född i Torp 4/4 1852. Fadern är okänd men i husförhörslängden från 1852 finns en dräng Johannes Bengtsson(Nohlgården Berg), angiven som fader av Anna Stina samt tillstyrkta vittnen(Per Jonsson och Maja Stina Sjöstrand). Jag har uppfattat att han uteblev vid ett flertal husförhör men kunde ej hitta något erkännande eller avslutande beslut(dom)?.
Jag tror att Anna Stina döpte Karl Johan efter sin första kärlek Carl Johan Georgsson(spekulation) som drunknade 1/10 1849 på en båtresa till Kristinehamn enligt dödsböckena.  Karl Johan flyttade så småningom till Ösmo, Nynäshamn(datum okänt) och gifte sig med Vilhelmina Karlsdotter(Friels Församl.) född 18/8 1858. Han tog själv efternamnet Otterström vilket har lett till en hel del spekulationer i vår släkt. Sammanträffande eller ej så hette Kronlänsmannen som höll i husförhören just P A Otterström!!. Enligt sägen inom släkten gick Karl Johan en lantbrukar-utbildning vilket var om jag förstått det hela rätt, få förunnat på den tiden. Han arrenderade även en större gård(Valsjö Gård) i Ösmo vilket lett till en del huvudbry från vart pengarna kan ha kommit ifrån.  
 
Finns det någon som eventuellt kan ”fylla i” någon av mina luckor eller har Någon tips på hur jag kan gå vidare?!.  
 
PS. Jag kan inte hitta igen vittnena som tillstyrkt Anna Stinas erkännande.
 
Med vänlig hälsning
 
Stefan Otterström