NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-23
Skrivet av: Leif Boström skrivet 1999-06-17, 10:50
Tack så mycket Christer!
 
Det är fantastiskt att du lagt ut avskrifter av födelse- och dopböcker på Internet. Efter att ha skrivit frågan gick jag in på din hemsida och letade i födelse- och dopböckerna. Jag förstår inte hur jag tidigare har kunnat missa den Olle Jonsson du nämner. Jag tror att det är rätt person. När han återvänder till Otterstad som klensmed, så bosätter han sig först i fattigstugan, där hans mor ännu bodde. Hon avled 1821. Fadern Jonas Larsson avled 1798-04-03. Familjens övriga barn (utöver Olle) födda på 1790-talet dog unga.  
 
1786 får Jonas Larsson och Brita Jacobsdotter, torpare på Svanelid en son Anders. En hustru Annika torpare på Svanelid, född omkring 1783, dotter till Jonas Larsson och Brita Jacobsdotter avlider en bit in på 1800-talet. Hon finns inte i Otterstads födelsebok. Möjligen är dessa Jonas Larsson och Brita Jacobsdotter desamma som senare bor i fattigstugan.
 
Enligt dödbokens åldersuppgift skulle Brita Jacobsdotter vara född omkring 1752. Ingen Brita Jacobsdotter föds i Otterstad under 1750-talet enligt födelseboken.
 
Hälsningar Leif