NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2006
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2006-04-11, 13:23
Problemlösning?!
 
En av mina förfäder Anders Ingelsson född 1761 troligen i V.Norrmannebo i Romelanda och senare bosatt i Plommeröd i Romelanda  
 
Han flyttade 1815-11-30 till Nödinge enligt säker källa. Han var då änkeman. Föräldrarna kom från Kareby men bodde en kort tid i Romelanda. Anders Ingelsson hade en ”oäkta son född i Solberga, O-län och var senare omgift i Romelanda och fick flera barn. Blev änkeman i Solberga 1812-1813. (kyrkoböckerna nedbrunna i brand 1814-1815).  
 
1816-06-03 gift sig Anders Ingelsson med (enligt husförhör Genline och min tolkning vad det står) änkan Ingeborg Jonsdotter/Jönsdotter? I Nödinge. Var paret var bosatta framgår inte i vigselregistret och mycket svårt att tyda i husförhör. Anders Ingelsson uppges vara änkeman och Ingeborg var änka vid vigseln. Hon hade 3 barn tidigare och varit gift med Johannes Nilsson och fått 3 barn, då bosatt ”vid kyrkan” i Nödinge. I husförhör Genline är Anders Ingelssons hustrus barn styvbarn till honom och hon uppges vara född 1774-01-21 men jag vet inte var.  
 
Enligt www.slaktdata.org vigselregister Nödige är hustruns namn Ingeborg Hansdotter, piga från Lyckorna som förmodat ligger i Ljungskile och Anders Ingelsson boende på Kullen som faktiskt ligger i Nödinge. Detta framgår inte om man söker i Genline.  
 
Kan någon hjälpa mig reda ut detta. Förmodat avled både Anders Ingelssson och hans hustru Ingeborg Jönsdottter/Jonsdotter eller Hansdotter i Nödinge.