NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 september, 2012
Skrivet av: Christer Carl Lilja skrivet 2012-02-18, 15:15
Bertil Ström: Jag har erhållit dina mejl men inte lyckats returnera mina svar, så jag är återkommande här istället. Det var ett tag sedan jag var inne på Anbytarforum, men visst, jag är fortfarande intresserad av Engman och Haal. Anders T:son Engman verkar ha haft något gemensamt med Per eller Petter (Jonsson?) i Garpängen, N:a Härene, och med trumpetarna Johan och Sven Dahlberg i Skallmeja. Sven Dahlberg kom förresten till Skallmeja år 1713 från något ställe som hette Garpängen. Hursomhelst förkommer Petter i Garpängen, Dahlbergarna och Engman som dopvittnen till varandras barn. Erik Anderssson Engman gifte sig i Skallmeja 2/7 1745 med Ulrika Svensdotter Dahlberg (se ovan), Carl Andersson (Engman) gifte sig i Synnerby 27/10 1754 med Greta Göransdotter Kjellberg.
Sven Haal hade två döttrar gifta med Myras på Esstorp i Synnerby. Och visst Bertil, Anders Engman på Paradis synes ha varit gift med Ingegerd (Catharina) Jon(a)sdotter Myra, som var dotter till kornetten på Esstorp Jonas Myra och Annika Svensdotter Haal. Jag har vidare två brev från Sven Haal till Gustaf Soop af Limingo, vilka jag kan vidarebefordra om vi lyckas lösa frågan kring din mejladress.