NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2013
Skrivet av: Anneli Isaksson skrivet 2013-10-15, 20:00
Hej Elisabeth!
 
Jag kan fortfarande inte svara på var Ingeborg är född, men jag tror att hennes far Måns Pehrsson tidigare bodde i Amundabo i Ljungsarp och dessförinnan kom han från Stengårdshult, sannolikt Öreryd. Visserligen är han gift med en Kierstin och inte en Anna, men första hustrun kan ha dött.
 
Det finns en Måns Pehrsson med hustru Kierstin med barn och svärmor Sigri som flyttar från Stengårdshults pastorat till Dalstorps församling 1772 (Stengårdshult BI:1, s.266).  
 
Inte i Dalstorp, men i Amundabo i Ljungsarp finns en Måns Pehrsson från 1772 i mtl. I mtl 1775, 1777-80, 1782-83 skattar han inte för hustrun (möjligen var hon sjuklig) Från 1775 nämns en piga Karin, från 1782 nämns en piga Ingeborg. 1784 finns Måns inte längre kvar i Amundabo. I Kvistbäck i Nittorp finns nu en Måns med en piga Ingeborg och en piga Karin.
 
Han är alltså gift med Kierstin 1772 och kan ha gift om sig med Anna Svensdotter, men jag har inte hittat någon dödsnotis för Kierstin och inte heller något nytt giftermål.
 
Kanske någon annan som vet mer om Amundabo kan säga om det är rätt Måns Pehrsson? Om Måns i Amundabo var far till Ingeborg Månsdotter i Kvistbäck så kan hon ha varit född i Stengårdshults pastorat.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson