NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-17
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 2001-12-21, 17:04
Hej Anders!
 
Tack för raskt svar! Jag tackar så hemskt mycket, det var spännande med den här öppningen. Jag kan inte låta bli att skriva ner några ytterligare kommentarer, trots att julstöket pockar på uppmärksamheten.  
 
Först ett skrivfel i mitt förra inlägg, jag syftade på Bengt Svensson Hjulberg, men skrev Hans i hastigheten, tänkte nog på Bengts ene son.  
 
A propos herdaminnen: Jag upptäckte först nu att Kalvs pastorat hör till Göteborgs stift och inte till Skara stift, som man kanske skulle kunna tro när det ligger i Västergötland. Jag var på biblioteket i Karlstad, där jag bor, och titta i Göteborgs stifts herdaminnen i går. Det visade sig att de herdaminnen som finns där är från 1878 och inte mycket att ha, inga släktskapsangivelser för Hjulberg och han uppges ha dött 1692, vilket måste vara fel. Jag antar att det finns nyare herdaminnen för Göteborgs stift.  
 
Att Bengt Hjulberg skulle kunna vara från Julåsa i Roasjö låter bra, jag hade precis börjat rota efter orter med förleden Jul-. Att Britta Austrenia är av prästbörd torde vara klart, dels av namnet, dels av den anledningen att en bondson som studerar till präst vid den här tiden så gott som måste (!) gifta sig med en prästdotter eller prästänka för att komma in i systemet.  
 
Så till familjen Bengt Andersson (1711 - 1772) i Boda. Jag var nog trött, för jag slarvade litet på slutet med listan på barnen. Efter nr 7. Anders Bengtsson, som jag härstammar från, finns två barn till:  
8. Johan, som avled 1763 3/3 i mässlingen, 11 månader gammal, har ej funnit födelsenotisen.  
9. Johannes/Johan, född 1765 15/5, nämns i husförhörslängd hos modern i Orratorpet 1772.
 
Det var trevligt att få veta vart systrarna Anna och Kerstin tog vägen.  
 
När det gäller Bengts hustru Anna Larsdotter (1722 - 1773) tyder som sagt allt på att hon är från frälsehemmanet Skeppshult i Mårdaklev, som hade tre brukningsdelar. Jag har följande notiser: Fadern heter Lars Nilsson, avled 1751 17/10, uppges vara 74 år - i så fall född 1677. Lars gifter sig 1705 (mtl. 1706) med Kerstin Persdotter (med nämn i Annas födelsenotis 1722 11/5), som avled 1774 22/6, uppges vara 96 år (!) - i så fall också född ca 1677.  
 
Lars Nilssons son Anders Nilsson uppges vara född april 1719 (i husförhörsl. 1772). Han gifter sig 1748 16/3 med Ingebor Torbiörnsdotter.  Dessa har i sin tur sonen Tobias Andersson, som med hustrun Edla Persdotter fortsätter bruket i Skeppshult.  
 
Lars Nilsson är son till Nils (nämns i mtl. 1682), som uppges vara död i mars (1698; enl mtl. 1699). Nils´ änka heter Ingebor, finns i mantalsl. för Skeppshult till 1709, då hon skrivs som tiggare.  
 
Låt mig slutligen beröra Bengt Hjulbergs son Hans Hjulberg. Jag har stött på honom i jakten på härkomsten till min fm fm ff f: Lars Persson i Ellebäckstorp yttre, (Östra) Frölunda sn. Lars Persson gifter sig 1722 (mtl. 1723) med änkan Kerstin Jönsdotter i Ellebäckstorp yttre (änka efter Anders Hansson därstädes - gifta 1712 (mtl.), Anders avled 1721 (mtl.)). Lars Persson avled 1754 2/12, uppges vara 76 år (vilket verkar väl högt!?) - i så fall född 1678.  
 
Mantalslängderna ger följande ledtrådar: Anders Hanssons änka gifter (1722) sig med drängen, som kommer till Anders Hansson 1720 från Backen i Lerbäcksbo, Frölunda. I Backen i Lerbäcksbo finns från 1715 fänrik Hans Hiuhlberg, som hela tiden 1715 - 20 har samma dräng, som efter fem år flyttar till Ellebäckstorp. Därföre slutar tyvärr spåren för mig efter Lars Persson.  
 
Hälsningar
och en God Jul
från Bengt N