NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-17
Skrivet av: Anders Brokelind skrivet 2001-12-21, 10:57
Hej Bengt !
Jag har en del kompletterade uppgifter.  Eftersom jag roat mig med att följa Bengt Hjulbers ättlingar framåt i tiden har jag uppgifter om hans barn och barnbarn etc.
Kommentar till din redovisning: Jag har kommit till sammar resultat som du redovisar, med följande tillägg. I mtl 1702 har jag antecknat herr Bengts änka i Boda Helt säkert är det så att det är Brita Austrenia som står för Boda 1699 och framåt. Hennes företrädare Anna Andersdotter är helt säkert kh Gadelius änka (se herdaminnet. Sven Hjulbergs hustru är den du antar, vilket framgår av bouppteckningen efter henne.
Ordet svåger vid köpte 1737 kan nog förklaras enligt följande. Sven Hjulberg sökte säkert aldrig faste på den 1/4 av 1/2 Boda som han brukade således var också systern Ingeborgs barn delägare i gården eftersom Ingeborg var avliden. Och de var svågrar till Jöns Andersson.
 
Beträffande Bengt Andersson och hans familj så delar jag uppfattning om Anna Larsdotters härstamning. Det är säkert så att Bengt är fldd 1711. Makarna hade ytterligare ett barn sonen Johannes f 15/5 1765, han var 1775 bosatt hos systern på Orratorpet, forsatta öden okända.
Anna var gift med Bengt Bengtsson de hamnade slutligen i Sjögården Gunnarp, Kerstin var bosatt i Storegården Mårdaklev gm Anders Hansson.
Bengt Andersson var nämndeman 1747-60 och klockare i Mårdaklev från 1765, Bengt råkade i ekonomiska svårigheter, som skäl till attt han lämnade uppdraget som nämndeman angav han att arbetet med alla förättningar ämbetet innebar tog för mycket tid från gårdsbruket.
 
Följande uppgifter är styrkta genom en kombination av olika källor i första hand domboksnotiser. Källorna redovisar jag inte härav utrymmesskäl.
 
Anders Björnsson, son av Björn Larsson i Gåsakilen Mårdaklev hade med Ingeborg Bengtsdotter barnen Karin gm Jöns Andersson Boda, Katarina gift med trummslagare Kjällberg, Bengt, Lars, kom till Sjögården Gunnarp och Sara gift med Anders Bengtsson Mjöberg, bosatt i Mjöbäck och Revesjö slutligen soldat på Abborratorpet i Mårdaklev.
 
Bengt Svensson Hjulberg  
av herdaminnet framgår endast: var gymnasist i Göteborg 1672, prästvigdes 1679 kommunister i Kalv 1681 +1694 vilket är fel !
Jag har kommit fram till följande: herr Bengt var från 1681 bosatt på Frölunda Hagen Ö Frölunda sn han avled 1695/96. I feruari 1695 köpte han nämligen Boda skattegård och i januari 1697 begär hans efterträdare Cristen Wahrlund husesyn på bostället Frölunda Hagen. Hjulberg var en tid bosatt i Lerbäcksbo Ö Frölunda i vart fall 1689. Bengt hann sannolikt ej att flytta till Boda. det gjorde emellertid änkan. Hon fullföljde makens köp av Boda och fick faste VT 1698 säljare var kh Lars Gadelius och Margareta Gadelia uppenbarligen kh i Kalv Gadelius barn (i sista giftet?). Britta Austrenia gifte om sig ca 1711 med makens efterträdare Cristen Wahrlund, som blivit änkeman. I samband med giftemålet ingavs en skrift till tingsräten av innehåll att Britas barn Hans, Sven och Ingeborg erhållit sitt mödernearv av Cristen och således inget hade att fodra av honom. Herr Cristen avled 1715 av mtl 1717 framgår att hans änka övergett bruket i Hagen och avvikit. Brita flyttade sannolikt till barnen i Boda 1725 och 1730 skänker hon pengar till kyrkan (kyrkoräkenskaperna) Hon avled sannolikt i Boda något av åren 1730-44 dvs innan bevarade dödsböcker för Mårdaklev.
 
Jag är av flera skäl övertygad om att Brita Austrenia är dotter till kh i Länghem Johannes Olai Austrenius. Jag har inte hitta något skriven om detta däremot finns felaktiga ihopblandade uppgifter i en fotnot till en sockenbok om Dalstorp som behadlar kyrkoherdarna där.  
 
Jag har också en hypotes om Bengt Hjulbergs ursprung. Av olika skäl tror jag att han är bondson från Julåsa i Roasjö socken.
 
hälsningar Anders B