NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2014
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2014-10-28, 13:45
Hej Bengt.
Tillsammans med några fantastiskt duktiga experter på bl.a. de senmedeltida släkterna vid Kopparberget, har jag publicerat en uppsats i Släktforskarnas årsbok 2008, Om släkten Svinhuvuds ursprung samt en misstänkt förfalskning i ett medeltidsbrev från 1386. Författarna är Torsten Berglund, Anders Winroth, Elisabet Hemström samt jag. Vi har i uppsatsen visat på att den mångomskrivne Jöns swinshwow egentligen skall skrivas som Jöns Svinhuvud. Jag hänsvisar dig till uppsatsen för detaljerna därom. Uppsatsen har också en diskussion om Svinhuvudsläkten och avslutas med en släkttavla, där mycket riktigt Ingeborg Jönsdotter, gm. Olof Olofsson (stjärna), står som dotter till Jöns Hansson (svinhuvud) som var gift med Ragnhild och bergmästare vid Kopparberget 1450. Hans farfar, skall alltså skrivas Jöns Svinhuvud, inget annat.
 
Så till din fråga om Jöns Ingemarssons rätta vapen. Anders Winroth bevisade i en artikel i Personhistorisk tidskrift 81, 1985:3-4, s 1-3, att han förde två hjorthorn i sitt vapen, taget från morfadern Jösse Finsson, död mellan 1424 och 1427, som förde två hjorthorn i sitt vapen. Jöns tycks ha förmedlat vapnet till sin dotter Birgittas ättlingar. Hon var stammoder för ätten Hjort af Ornäs, vars äldsta generationer förde samma vapen.