NULL Skriv ut sidan - Mellby

Anbytarforum

Titel: Mellby
Skrivet av: Agneta Hallberg skrivet 2013-11-13, 20:53
Hej!
 
Mitt första inlägg här och vet inte riktigt hur man gör men jag testar ;-)
 
Min fråga är om orterna som står i in/utflyttningslängderna är tillförlitliga?
 
Jag söker min farmors mamma, Laura Andersson f. 23/1 1838 i Leljerud/Färgelanda/Dalsland.  
Källa: Färgelanda kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13145/C/6 (1827-1849) Bild 67.
 
Sedemera gift Lundbäck i Hästevadet/V.Tunhem/Älvsborg
 
Har följt henne fr. Hästewadet i V-Tunhem där min farmor är född och bakåt i tiden till Nygårds Säteri där hon var Tjänstepiga och vidare bakåt till Uddevalla. Där står hon som inflyttad
den 8/11 1861 till N.T. 4.(?) Från Mellby.
Källa: Uddevalla kyrkoarkiv, In- och utflyttningslängder, äldre serie, SE/GLA/13595/B/7 (1861-1876) bild 15 sid 19 rad 177 på den vänstra sidan i boken.
 
Har sökt med ljus o lykta i Mellby kyrkoböcker men hittar henne inte. Testade även St.Mellby men ej heller där finns hon.Sökte även i Mellby/Jönköping men NIX.
 
Var det vanligt att pigor och drängar lämnade uppgifter om in/utflyttningsorter som dom aldrig kom ifrån/reste till?
 
Dom kanske ändrade sig på vägen och stannade på annan ort för att arbeta?
Eller kanske det var prästen som hörde illa ?
 
Har även letat den andra vägen, fr. hennes födelse och hittat henne på olika ställen i Färgelanda/Högsäter och sedan i Krokstad och till sist i Skredsvik ( sydväst om Uddevalla) i Bohuslän.)
 
Laura och hennes syster Gustava( f. 6/11 1840 Kolhuset/Färgelanda) står som utflyttade fr. Skredsvik okt. 1859 till Gestad i Dalsland vid  Brålanda. Kan ej tyda det till någon annan plats.
Källa: Skredsviks kyrkoarkiv, In- och utflyttningslängder, SE/GLA/13480/B/2 (1852-1867) bild 22.
 
Ingen av dem finns som inflyttade i Gestad eller i Hfl. så vart tog dom vägen undrar jag.
 
Försöker knyta ihop säcken för min farmors mor Laura och hoppas på att det är rätt person!
Det saknas nu uppgifter om var hon fanns mellan okt. 1859 - okt. 1861.
 
Så var kan jag leta? Har lusläst alla Hfl och allt annat som finns att tillgå på Riksarkivets förbättrade...(?) hemsida och nu går ögonen i kors, men inga spår alls.
 
Glad blir jag för ett litet tips fr. någon av er därute i cyber.
 
Kramen, Agneta i Götet..