NULL Skriv ut sidan - Marbäck

Anbytarforum

Titel: Marbäck
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2014-04-19, 09:01
Jag har en anteckning att nämndemannen LO var född ca 1694 (åldersuppgift i dödboken?).
Jag har dessa uppgifter - kanske redan kända : LO, g 1:o m Anna Nilsdotter (var d 1744,hennes syster Maria var min farmors morfars farfars mor),dotter: Anna f 1729 i M, 2:o 1744 i Gällstad m Karin Andersdtr fr Nygården, son: Olof f 1746 i M.
Om LO var född så tidigt som ca 1682 kan han vara identisk med nedanstående LO - även om det är ett vanligt namn:
Kinds hd dombok 1712 ST, maj § 11: ”Jöns i Saxared klagade till Gunnars änka (sic: bör vara: maka) Sara i Storegården Ekered för det hon intet skall vilja utlösa dess och dess broders, Pär på Ömmestorp, andelar, som är uti en fjärding uti berörda rusthåll. Änkan, genom sin fullmäktige,---skrivaren Lars Olofsson, anhöll att herrar officerarne måtte härom först kommuniceras, innan hon på något sätt i det målet tilltalas, förmenandes inte kunna tvingas till att lösa någon skatterätt, helst de skriftligt samma [skatterätt] skolat till hennes sal man och deras broder avstått, då han löste munderingen för samma fjärding”.  
Beslut i saken uppsköts, så att översten el annan kommendant kunde yttra sig i ärendet.
(Saxared ligger i Gällstad, jag härstammar från Jöns, Ekered ligger i Dalstorp och Ömmestorp i Tranemo).