NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2009
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2009-03-29, 10:41
Hej Olle!
 
Den Ibba Nilsdotter Du skriver om, är det i Regna eller i Länghem?
Min situation är som följer. Jag letar efter föräldrarna till Peder Olufsson Gibeau som var soldat först för Åsarps Södregård, Södra Åsarp och då hette han Per Olsson och sedan blev rustmästare med ovanstående namn i Hult i Månstad allt i Kind.  
 
Vi har en tradition på denna sida om en kvinna med namnet Jibba/Gibba som jag uppfattade som Gibeaus hustru men verkar istället vara hans mor.
 
Nu har jag sett två namn i Kinds häradsrättsprotokoll den 1-2 juni 1659 på tredje sidan på SVARs mikrokort 5/8 A:1A D72153.
 
Där står tydligt för mig Jibba Larsdotter från ...... Regna tror jag det står och i stycket ovanför står det om Oluf Matsson ifrån Åsarp men jag har svårt att läsa mellantexten och om dessa personer har något samband. Båda verkar i alla fall bo i Ingestorp i Länghem under 1620-talet då de förekommer i kyrkoräkenskaperna i Länghem.
 
Det märkliga är att Jibba verkar ha en son som tar namnet Gibeau/Gibbo/Geboo för prästerna stavar namnet olika. Så har han gjort sin mors namn till efternamn?
 
Jag har tidigare från andra källor misstänkt att fadern till Peder Olsson Gibeau skulle vara just Oluf Matsson och han bodde bevisligen enligt domboken i Åsarp varifrån Per Gibeau Olsson kom när han blev rustmästare.
 
Jag hoppas jag läst rätt att det står Regna men det är svårt att läsa i domboken. Kanske går bättre för Dig om Du läser på datorn och kan ta en bild vilket jag verkligen skulle uppskatta.
 
Regna är annars intressant för ättlingarna blev smeder och det finns en tradtion som inte är mer än muntligt belagd om härstamning från hammarsmeder. Men det kanske bara är önsketänkande från min sida att det skall stämma med kyrkoböckerna också!
 
Mvh och stort tack!
 
Claës
 
Detta inlägg flyttades den 19 april 2009 från Östergötland, Socknar, Regna.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland