NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2009
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2009-03-29, 10:16
Ibba Larsdotter
Ibba är en skrivning för Ebba (vilken varken förbundets namnlista eller Otterbjörk, Svenska förnamn (1979) har med, vad jag kan se. Stavningen finns dock dokumenterad; Jmfr Svenskt diplomatariums huvudkartotek).
Kyrkoräkenskaper är trevligt material, tycker jag. Gick igenom en del igår och läser nu för andra gång. Den här Ibba är inte särskilt välbelagd där. Några gånger tidigt och återkommer som namn 1682 (sid 74) och s å änkan Ibba (sid 82).  
Namnet verkar ha funnits i församlingen; 1692 begrovs Ibba Nilsdotter, Håkans hustru vid Strömen(?) 62 år gammal. (sid 126).
Kunde vara intressant att få veta vilka andra källor Du använt. För läsning av platsnamnet från Kinds domböcker; Kan Du lämna en källhänvisning så kan jag kolla vad det står eller lägga in en bild på dokumentet här. Såg att jag har domboken i ADOnline.
Vänligen,
Olle
PS. Är inte bevandrad i Länghems böcker. Blev bara intresserad av det ovanliga namnet och tänkte på närheten till Torpa stenhus, vilket Du kanske besökt. En verklig raritet. DS
 
(Meddelandet ändrat av smol den 29 mars, 2009)
 
Detta inlägg flyttades den 19 april 2009 från Östergötland, Socknar, Regna.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland