NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 maj, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 maj, 2015
Skrivet av: Claes Mattsson skrivet 2014-05-20, 17:42
Hej!
 
Jag söker ursprung för Maria Larsdotter (1766-1841) gift 1793 med Bengt Larsson (1757-1809). Han kom från Ärtebräckan i Erska församling. De bodde på torpet Djurgården först i Erska, sedan flyttades torpet till Långared.  
 
Studerade dopvittnen till deras 4 barn. Bland dom finns en Elin Larsdotter i Ärtebräckan, och hon ska vara en syster till Bengt Larsson. Bland dopvittnen till Marias och Bengts yngsta barn, dottern Annica född 14 september 1805, som jag härstammar från, finns en Gundla Larsdotter i Kärra. När jag slår upp Kärra i Långared finns Gundla där och som dotter till Lars Svensson och Ingrid Månsdotter på torpet Kärra. Bland övriga barn nämns Maria Larsdotter men född 1769. Har kollat upp att hennes födelse finns registrerad i födelseboken för Bergstena församling där familjen bodde innan de flyttade till Kärra i Långared.  
 
Någon som också forskat i samma familj och kanske vet om min Maria Larsdotter kan vara dotter till Lars Svensson och Ingrid Månsdotter?
 
Annat alternativ finns att Maria Larsdotter kan varit dotter till Lars Lång och Annica Gustafsdotter i Krusudden i Långared.  
 
Har letat mycket och länge i Arkiv Digital.  
 
Tacksam för hjälp.  
Claes