NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2007
Skrivet av: Lars Åkesson skrivet 2006-01-26, 18:38
Jan-Åke,
Det möjligt att det rör sig om den Maja Lisa, som föds 18.5 1822, döpt 19.5, dotter till Lars Bryngelsson (född 19.9 1795 i Ås) ohh Maria Bengtsdotter (född 14.5 1798 i Sal) i Skattegården, Sals församling (Flo C:4 s61; Sal AI:4 s11). Flo, Sal och Ås församlingar ingår i Flo pastorat och har en gemensam födelsebok, dock uppdelad i resp församling. Hon flyttar 1842 till en plats som heter Hallebo och som ligger i Flo församling (Flo AI:9 s11). Där står att hon flyttar vidare till Lidköping, årtalet är svårläst men i utflyttningsboken för Flo pastorat kan man med lite god vilja skönja att hon flyttar till Lidköping 1846 (bilden på Genline är usel och svårläst), Flo B:2, onumrerad, på högersidan och som nr 54 för detta år. Lidköping har inte någon inflyttningslängd för år 1846, så det går inte att se vart i staden hon flyttar.  
 
Den Maja Lisa Larsdotter, som också var född 18.5 1822 enligt hfl för Lidköping och som gifter sig med Aron Lindahl, kan jag spåra bakåt i tiden till 1847, då hon, enligt Lidköpings hfl AI:17, uppsl 20, inflyttar från en plats som heter Karlslund (Carlslund) Denna låg, enligt Språk- och folkminnesinstitutets ortsnamnsregister, inom södra delen av stadsäga 378 och ägdes av Carl Jacob Pripp. Dessvärre kan jag inte på något enkelt sätt hitta Karlslund i husförhörslängden och hela Lidköping omfattar över 450 sidor och det är lite för mycket för mig att gå igenom sida för sida, vilket man nog är tvungen att göra. Och för att verkligen säkerställa utom all tvivel att den Maja Lisa, som gifter sig med Aron Lindahl, verkligen är identisk med den Maja Lisa som flyttar in 1846 från Flo, så måste man tyvärr blada igenom sidorna. Men lite pyssel är det ju alltid kul att ha :-)
 
Att födelseorten ändrats från Sal till Flo är ett fenomen i Västergötland som jag märkt är inte helt ovanligt, nämligen att man skriver in pastoratsnamnet istället för församlingsnamnet på födelseorten. Jag har hittat exempel från Fullestad, som tillsammans med den här församlingen (Långared) samt Bergstena och Lena församlingar ingår i Lena pastorat, där personen noteras som född i Lena. Ett annat exempel där jag hittat personer födda i pastoratet istf den egentliga församlingen är Lekåsa pastorat med församlingarna Essunga, Lekåsa, Barne-Åsaka, Fåglum och Kyrkås. Som sagt, inte helt ovanligt.
 
Hoppas du kan ta dig vidare med de här uppgifterna. Och skicka gärna en blänkare när du hittar Maja Lisa och Karlslund!
Mvh Lars