NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-25
Skrivet av: Lars Lundell (Ldl) skrivet 2002-11-23, 21:45
Hej Marita!
 
Stort tack för uppgifterna ur mantalslängderna. Uppgifterna om Karl Ambjörnsson är intressanta och ger upphov till några frågetecken. Visserligen står det i dödboken att föräldrarna till min ana Lars Karlsson var Karl A och Kerstin Larsdotter. Om nu Lars födelseår 1694 är rätt, så kan således Kerstin inte vara hans mor eftersom Karl ju står som änkling 1699 och är tydligen omgift 1700 och Kerstin avlider 1708. I så fall bör antingen Lars födelseår vara fel, eller också är hans mor någon annan än Kerstin L. Det blir väl att gräva i domböckerna och se om det går att få fram något där.
 
Det var annars tunnsått med Olof resp Olofsbarn med enbart ortsangivelsen Bergstena. Dock hittade jag en, som kanske kan vara värd att syna mer i sömmarna:  
Befallningsmannen Olof Börjesson bg 4.2 1712, 58 år, Lena C:1 s143
Jag tittade som hastigast igenom Filip Rytterås bok om Bergstena, men jag hittade inget som kan vara till nytta här. Det stod dock att Fogdegården nämndes vid detta namn ffg år 1700 och var i äldre tider under kyrkan.
 
Tyvärr kan jag inte bestå dig med några uppgifter från födelseböckerna för Bergstena, eftersom jag bara har skrivit av Långareds födelsebok.
 
Mvh
Lars