NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21.11.2002
Skrivet av: Bengt Johansson skrivet 2002-02-03, 14:35
Det var en intressant uppgift att det föddes en Börje i Häckelid år 1731, som jag måste ha missat.  
Sedan jag gjorde min fråga har jag i Långareds dopbok hittat att den 20/4 1724 döptes Nils Jakobssons och Anna Bengtsdotters i ?? (jag har inte kunnat tyda bostadsorten) son Jakob. Födelseåret stämmer ju inte med Jakob Nilsson Gahms åldersuppgifter i husförhörslängden och död- och begravningsboken och inte heller stämmer moderns namn med uppgiften i död- och begravningsboken, men jag har ändå börjat fundera över om det möjligen kan ha varit hans födelse som avsågs.
 
När det gäller Ingeborg Bengtsdotter måste jag konstatera att jag inte vet något om henne. Min (troliga) anknytning till Jakob Nilsson Gahm kommer via hans andra hustru Anna Eriksdotter från Degebo. Deras dotter Ingeborg föddes den 20/12 1761, och jag tror att hon är identisk med min mm mf m Ingeborg Jakobsdotter i Skönningared i Skepplanda socken, som enligt Skepplanda husförhörslängder var född den 20/12 1761. Enligt en anteckning i Skepplanda husförhörslängd 1810-12 var hon inte född i socknen, men det anges inte i någon längd var hon var född. Jag har dock inte kunnat bevisa detta antagandet.
Hälsningar
Bengt