NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21.11.2002
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2000-09-26, 13:20
Hejsan!
 
Jag har just börjat att släktforska på min morfars, Holger Johansson i Attholmen, sida, vilken delvis härrör från Långareds socken. Det har även visat sig att Deregården var hemvist för flera av dessa mina anfäder, vilket åtminstone lär intressera en viss herr Derefeldt.
 
Morfars farfars farmor, Maria Gunnesdotter, var född 3/8 1757 på nämnda gård, och gifte sig med hemmansägaren Carl Gudmundsson i Espenäs. De fick sonen Anders (morfars farfars far), född 1790, vilken i sin tur fick bl.a. två söner; Johannes (morfars farfar) och Karl (15/10 1832-2/11(?)1919). Den senare gifte sig 2/11 1854 med Anna-Lisa Andersdotter, med vilken han fick bl.a. dottern Ida. Denna Ida gifte sig med Janne Andr?asson på Deregården, och födde 1912 dottern Signe (morfars syssling), vilken jag f.ö. hade äran att besöka 1988.
 
Icke nog med detta, så härstammar också morfars farfars mormors far, Lars Andersson (f.1/1 1748), från ifrågavarande ställe. Denne var gift med Karin Andersdotter (f.5/1 1752), vilken 5/5 1781 födde Gunilla, morfars farfars mormor.
 
Jag skulle dels vilja veta om, och eventuellt hur, jag själv och Fredrik Derefeldt är släkt med varandra, dels om han, eller någon annan genealogiskt driven anförvant, skulle kunna komplettera mina uppgifter, såväl bakåt som framåt i tiden. Jag vore i så fall oerhört tacksam.
 
Mvh
Kristian Lagerström