NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-17
Skrivet av: Björn Spångberg skrivet 2002-10-19, 20:24
Hej Hasse!
 
I den antavla du presenterar ovan den 11 oktober finns gården Siggarud med i flera släktled, vilket gör mig intresserad. Dels eftersom jag själv har anor i Siggarud men också för att jag är intresserad av finnarnas historia i dessa trakter. I boken Lyrestads kommun och församling (Strokirks tryckeri AB Skövde 1974) finns ett kapitel kallat Gårdar och byar av Nils Forssell. Där finns mycket information att hämta om bygdens historia - dock inte ett ord om finnbosättningarna i slutet av 1500- och början av 1600-talet. Om Siggarud står följande:
Siggarud, 1/2 skattehemman, är nämnt första gången år 1600. Namnformer har varit Sigerud 1600, Siggarudh 1624 och Siggaruudh 1696. Första ledet i namnet är gammal genitiv av mansnamnet Sigge. Senare ledet är det i ortnamn förekommande rud, motsvarande fornvästnordiska rud, röjning. Namnet betyder alltså Sigges röjning. Siggarud var i början ett skattetorp (jb1600) men är 1624 nämnt som ett halvt skattehemman och har så förblivit.
 
Enligt 1650 års jordebok var Siggarud donerat frälse till Conrodt von Falkenberg, ägare av Börstorps gods och innehades enligt 1675 års jb av hans arvingar. Hemmanet reducerades med 1683 års ränta från Conrad Falkenbergs arvingar pga gårdens skulder till kungsgården Säckestad och blev augment under Livregementets Norra Vadsbo kompani nr 12 (jb 1696).
 
I boken Det skogsfinska kulturarvet (FINNSAM i samarbete med Finnbygdens förlag, Falun 2001) skriver Lena Gribing i kapitlet Finnbygdsområden om Tivedens finska historia. De säkraste beläggen för att det var finnar som befolkade och till stor bröt upp ny mark i Tivedsskogarna finns i de handlingar som upprättades då finnarna fick s k stubbarättsbrev dvs rätt att odla och bruka mark. I nämnda bok framgår att följande Lyrestadsgårdar vid den aktuella tiden fick nya brukare med stubbarätt:  Grönehög och Hovmanstorp (åren 1580-85), Boåsen, Kullerud, Kåhult och Siggarud (ca 1593 och åren därefter).
 
Min anmoder Rebecka Larsdotter föddes 1726 i Siggarud och var trilling. Av dopnotisen (Lyrestad C:1) framgår följande: 1726 den 11 april döptes Lars Olofssons i Siggarud trenne barn Sara, Rebecka och Sigrid. Bland dopvittnena finns bl a Johan Töresson, Carl och Anders i Torved. Trillingarnas mor var Ellika Olofsdotter, en uppgift jag fått från vigselnotisen då hennes dotter Rebecka Larsdotter gifter sig i Lyrestad 1753 den 9 september med tjänstedrängen Daniel Persson i Torved.
Rebeckas far, bonden Lars Olofsson i Siggarud, är förmodligen den Lars som döps den 18 juni 1682 i Lyrestad, Olufs barn i Siggarud. Rebeckas mor är troligen den Ellika som döps den 26 december 1683 i Lyrestad, Olof Giöstas (Gustafsson) i Roglan (Råglanda).
 
Mvh
Björn