NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-25
Skrivet av: Bengt Johansson skrivet 2001-07-27, 21:14
Jag söker födelseort och föräldrar till båtsmannen Petter Carlsson Skog i Ödsmål i Bohuslän, båtsman 1790-1809. I den flyttningssedel som han fick när han flyttade till Ödsmål kallas han Petter Engberg, där namnet Skoug har skrivits till ovanför Engberg med annan handstil.
Enligt flyttningssedeln, utskriven i Fuxerna och Lilla Edet den 11 mars 1790, var Petter Engberg vid 36 år och född i Levene församling, hustrun Annika Risling var något över 40 år och född i Bergs pastorat och sonen Carl var 7 år gammal och född i Naglums socken. (Jag har inte kunnat hitta någon anteckning i Naglums födelsebok som stämmer in på Carls födelse.) Familjen hade varit i Fuxerna i 6 års tid. (Åren 1792-96 bodde Peter Skog åter i Fuxerna socken, innan han flyttade tillbaka till Ödsmål.)
Hans angivna ålder stämmer dock inte med åldersangivelsen i Ödsmåls husförhörslängd 1812-14, enligt vilken Peter Skog var född år 1750, med anmärkning om hans och hans dåvarande hustrus (Annika Risling hade dött och Petter Carlsson Skog var omgift) födelseår Egna uppgifter. För honom är det dessutom anmärkt vet ej var han är född.
 
Jag har i Levene C:3, som omfattar hela pastoratet, bara funnit två Per Carlsson som föddes under åren 1749-62, Carl Svenssons och Anna Larsdotters i Kåsentorp son Per, född 27/11 1755, och torparen Carl Siggessons och Britta Persdotters på Brännerna son Per, född 10/7 1756. Kåsentorp ligger i Longs socken, vilket inte stämmer med uppgiften att Petter Engberg var född i Levene församling, om det nu verkligen var församlingen och inte pastoratet som avsågs.
 
Den Per Carlsson som föddes i Brännerna flyttade enligt Levene utflyttningslängd till Vänersborg år 1774. Jag har inte kunnat följa honom vidare. Känner någon till något om denne Per Carlsson? Var han identisk med båtsmannen Petter Carlsson Skog? (Hans födelseår stämmer ju vare sig med åldersangivelsen i flyttningssedeln eller födelseåret i husförhörslängden.)
 
Hälsningar
Bengt Johansson