NULL Skriv ut sidan - Lena

Anbytarforum

Titel: Lena
Skrivet av: Gunnar Johansson skrivet 2013-03-22, 15:29
Det är ett intressant uppslag som Fredrik har och möjligheten finns till att det är rätt föräldrar till Lena. Jag har tittat lite på aktuella kyrkböcker men inte kunnat belägga att det är så. Vad jag kommit fram till om dessa hittills är:
 
Karin Hansdotter avlider 1783-06-26 (Lena F:1 sid 11) och i bouppteckningen (Kullings häradsrätt FIIa:10 sid 65) anges att hon har barnen Annika 9 år, Lena 7 år och Andreas 3 år. Anders Bengtsson gifter sid sedan, 1784 el. 1785, med Anna Andersdotter för att omkring 1788/1789 flytta till Bergstena Backegård i Bergstena sn där sonen Bengt föds 1789. Vid denna flytt följer inte döttrarna Annika och Lena med till det nya bostället. 1792 flyttar Anders återigen, denna gången till Hjultorp Stampen i Kullings-Skövde socken där han bor kvar tills han avlider 1804.
 
Dottern Annika återfinner jag på Börta Nordgård i Långareds sn varifrån hon senare flyttar till Arelid, Långareds sn, där hon gifter sig med Tore Nilsson 1798-04-22 (Lena E:3)  
 
Vart dottern Lena flyttar kan jag inte med säkerhet säga, men det finns en Lena Andersdotter som flyttar från Stommen i Bergstena sn till Östads sn 1794 (Lena B:1) vilket jag tror kan vara samma Lena men jag har inte hittat något som gör att det går att fastslå med absolut säkerhet.
 
Vad gäller angivna födelseår i Husförhörslängderna är min erfarenhet att det generellt sett är ganska vanligt att dom kan visa upp till några år fel ända fram till ett par decennier in på 1800-talet. Och vad gäller födelseboken för Långared vid den aktuella tidpunkten så är min bedömning att den inte är helt tillförlitlig eftersom där finns ett antal rättelser gjorda av  och det därmed inte går att utesluta att det kan finnas fler fel som inte justerats.  
 
Om jag ska komma med en gissning så tror jag det kan vara så att dottern Annika föddes 1774 men att prästen glömde av att skriva in henne i födelseboken och att när dottern Lena sedan föddes så blandade han ihop henne med Annika och skrev fel namn. Anders och Karin hade även dottern Anna som föddes 1778-09-02 men hon avled redan 1778-12-20.