NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-28
Skrivet av: Marita Persson skrivet 2004-02-23, 22:55
Hej Ulric!
 
Jag misstänker ryttaren Lars Tholsson i Svarvaregården/Oxegården. Han begravdes 1704. Då var han 45 år. 14 dagar senare begravdes också hans änka, dock utan att nämnas vid namn. Lars fick minst 4 barn innan han dog. Lars barns faddrar hette bland annat Måns, Hans och Anders Gudmundsson.
I vigselboken eller dödboken står att vår Gudmunds föräldrar hette Lars Gudmundsson och Anna.
Här kan det ha blivit fel. Kan det vara Anna som heter Gudmundsdotter? Helt klart möjligt då jag har sett många fel i Stora Mellbys böcker. Om Anna heter Gudmundsdotter stämmer det genast bättre!
Måns Gudmundsson är troligen den Måns som bor i Baljefors, Främmestad. Måns har Anders Gudmundsson i Oxegården som fadder. Anders dyker upp i mantalslängden 1711. Då tar han över efter Lars T:s son Erik som flyttar. Anders skattar för mantal där ända tills Gudmund tar över. I mantalslängden år 1724 står drängen Gudmund med för första gången.  Anders är fadder till Gudmunds äldsta barn 1725.  
 
Gårdsinnehavssammanfattning: När Lars T dog tog sonen Erik över gården. När Erik flyttar tar morbrodern Anders hand om gården. (Kanske gifter Erik sig till en bättre gård.) Efter att Anders har haft gården blir det Gudmund och en dräng vid namn Per Larsson som delar gården i 2 hushåll. Troligen är Per bror till Gudmund.
 
Jag har fler indicier men det här får räcka just nu. Som du ser finns det lite om och men i det här antagandet, och jag skriver absolut inte in det i min antavla förrän jag har bevis. Jag hoppas att domböckerna kan hjälpa mig lösa detta.
 
Har du några intressanta uppgifter om Gudmund?
 
Mvh Marita