NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-28
Skrivet av: Marita Persson skrivet 2004-01-15, 23:26
Hejsan Anna-Lisa!
Det var inte meningen att röra till det för dig.  Upptäckte att jag i mitt inlägg 12 januari 21.37 skrivit fel efternamn på Kerstin vid ett tillfälle. Lars Gudmundsson var gift minst 2 gånger. 1707 gifte han sig med Kerstin Svensdotter. Då var han änkling. Jag vet inte vad hans förra hustru hette. Kerstin Larsdotter som jag nämner i slutet på inlägget är Lars Gudmundssons dotter.
 
Här kommer en sammanställning på Lars Gudmundssons och Kerstin Svensdotters barn och varför jag tror att de är deras barn.
 
* Anders Larsson gift 1730 med Ingrid Olofsdotter. Bosatt i Karlstad, Lagmansered. Han kan vara den Anders som föds 1708. Har du något dödsdatum på honom? Bror till Ingeborg enligt bouppteckning.
 
* Elin Larsdotter piga i Aspås gift 1735 med Helge Helgesson. Bosatt i Strömstorp, Lagmansered. Omgift med Lars Henriksdotter 1755. I vigselboken står att föräldrarna är Lars Gudmundsson och Kerstin Svensdotter.
 
* Ingeborg Larsdotter piga i Aspås gift 1736 med Erik Olofsson. Bor i Smedstorp, Stora Mellby. Det kan vara hon som föds 1715.
 
* Kerstin Larsdotter gift 1742 med Anders Mattsson. Bor i L.Aspås, Lagmansered.
 
* Rangela Larsdotter piga från L.Aspås gift 1746 med Olof Andersson.
 
* Lars Larsson gift med Ella Larsdotter. Bor i Snippetorp, Lagmansered. Bror till Ingeborg enligt bouppteckning.
 
* Sven Larsson gift 1751 med Ingierd Nilsdotter. Bor i L.Ekeskogen och L.Aspås, Lagmansered. Föräldrarna är enligt födelseboken Lars och Kerstin Svensdotter och enligt vigselboken Lars Gudmundsson och Kerstin Svensdotter.
 
Anders, Elin, Ingeborg, Kerstin, Rangela och Lars är väldigt ofta faddrar till varandras barn. Dock har jag inte hittat Rangela som fadder efter hennes giftemål ej heller var hon bosatte sig. Sven har jag inte hittat som fadder en enda gång! Jag har inte hunnit titta på vilka som är faddrar till Svens barn.
 
Gudmund Larsson i Kärr/Tuppekärr förekommer som fadder och har flera av syskonen Larsson som faddrar till sina barn. Kan möjligen vara ett syskon/halvsyskon till de övriga. Hans hustru hette Kerstin. Det är henne du skriver om ovan. Hon är inte samma person som Kerstin Svensdotter i Aspås. Men jag har funderat på om K.S bosatte sig hos sonen Anders och dog där 1747.
 
Mvh Marita