NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-28
Skrivet av: Anna-Lisa Engman skrivet 2004-01-15, 12:27
Hej Marita och Stefan!
 
 Marita,när du talar om Ingeborgs föräldrar, menar du då att Lars i Aspås= Lars Gudmundsson och att hennes mor är Kerstin Larsdotter, d v s Lars fru nr 2?(Fru nr 1 är ju Kerstin Svensdotter).
 
Jag vet tyvärr ingenting om Kerstin i Kahlstad (ca 1677-1747). Hon kan ju vara Anders Larssons mor eller Kierstin i Kärr (se ovan). Ev skulle de vara samma person.Vad tror du?
 
På Snippetorp har jag Lars Svensson, f. 1760. Hans föräldrar är Sven Andersson, f. 1731 och Cherstin Andersdotter, f.1732. Svens föräldrar lär vara Anders Svensson och Inger Larsdotter. Jag har namnen på en rad syskon i olika giften, så jag kan lätt kolla med mina notiser om du vill.
 
Stefan, Vallen ligger som du säger nära Vanderyd, några kilometer norr om Karstadvik i riktning mot Koberg. Om du är intresserad av att läsa mer om Lagmansered kan jag rekommendera dig några böcker jag inte skulle ha klarat mig utan: Frits Jacobsson:Anteckningar om Lagmansered socken (utg. av Kobergsbygdens Intresseförening 1994)och John Winkvists serie om Bjärke. Ett av banden heter Lagmansered och innehåller protokoll från socken-och kyrkostämmor, skolråd etc. Hör med antikvariat eller gå på auktioner i trakten så kan du kanske hitta dem. Lantmäteriets kartor från 1890 (finns i nytryck) är jättebra, även när man söker torpställen.Jag köpte mina på Bokmässan i Göteborg.
 
Låt oss hoppas att vi hittar fler intressanta spår!
 
Hälsningar
Anna-Lisa