NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 april, 2014
Skrivet av: Christer Johansson skrivet 2014-02-06, 20:55
Hej, Har några ouppklarade frågor angående min härkomst på moders sida, och jag finner detta mycket frustrerande.
 
1) Jag försöker få klarhet i var och när Jonas Ericsson dog. Jonas föddes i Häggetorp, Kyrkefalla 23-9-1724 (K'falla C:2,s.16) och var son till Eric Tohlsson och dennes hustru Ingierd Larsdr.
Jonas var gift med Annika Jonsdotter och bodde fram till hennes död 5-5-1797 (HjoS.F. F:1, s.95), på torpet Nyholm i Hjo L.F. I Hjo husförhörslängd (HjoL.F. AI:1, s.32)står det skrivet under anm. Flyttad till Kyrkefalla -97. Kan ej finna något om honom efter detta.
 
2) Kan ej heller finna var och när fadern Eric Tohlsson dog. Men eftersom hans fru Ingierd bodde i Häggetorp, K'falla när hon dog (5-4-1761), är det väl nära tillhands att Eric dog där också, fast förmodligen tidigare. Kyrkefalla C:2 är tyvärr mycket svårläst.
 
3) Jag antar att Eric Tohlssons far var Tohls i Friggesby som dog 2-8-1722 (K'falla C:1, s.444). Jag har tyvärr inget annat namn på honom. Har tyvärr inte heller något namn på modern. Det var en Ingabor Tohls som förekommer som vittne och gudmoder i början av 1700-talet, men detta kan naturligtvis ha varit en syster antingen till Eric eller till Tohls.
 
Alla bidrag är välkommna.
 
MVH.
Christer}