NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2011
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2010-06-14, 08:49
Hej Thomas!
 
Jo, jag känner dem Du efterfrågar. Lars Jonsson från Sventorps socken gifte sig 1712 med Ingeborg Andersdotter i Grönhult. Ingeborg var dotter till rusthållaren Anders Arvidsson i Grönhult. Tyvärr känner jag inte till namnet på Anders hustru men det bör gå att få fram genom att noggrant studera Kyrkefallas äldsta kyrkoböcker.
 
Anders hade en bror (Lars) och en syster (Ingeborg). Lars var åxå rusthållare i Grönhult och gift med sin svägerska Anna Svensdotter från Gäre, Kyrkefalla. Och Ingeborg var således gift med sin svåger, Annas bror, rusthållaren Lars Svensson i Gäre (från vilka jag härstammar).
 
Anders, Lars och Ingeborg var barn till kronobonden Arvid Eriksson i Grönhult o h h Eva Larsdotter. Eva var dotter till kyrkoherden Herr Lars i Kyrkefalla, dvs Lars Jonsson Silvius, i dennes första äktenskap. Den mycket skicklige släktforskaren Olle Elm har påvisat att Herr Lars´första hustru (jag tror hon hette Britta) hade sina rötter i Lommaryds socken i närheten av Jönköping där familjen ägde andelar i Svinesöle Skattegård (underbart gårdsnamn!).
 
Lycka till i Dina fortsatta efterforskningar! Du har mycket intressant och spännande att gräva fram ur kyrkoböcker och domstolsprotokoll...
 
Mvh
Urban Bäckström
Mjölby