NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2010
Skrivet av: Sofia Ingmarsson skrivet 2009-08-16, 01:16
Hej! Jag har stött på problem med att hitta föräldrarna till Greta Olofsdotter, som anges vara född 1728 i Kyrkefalla. 1759-12-28 gifter hon sig i Brevik sn med bonden Erik Ambjörnsson (1730-1810) i Frökärr. Med honom får hon 7 barn, varav det sista, sonen Karl Eriksson (1779-1829) är min mf ff mm f.
 
I och med att Karl föddes 1779 och Greta anges vara född 1728 skulle hon då ha varit ca 50-51 år vid hans födelse. Det är i och för sig rimligt, men verkar gammalt, vilket får mig att tro att födelseåret är felaktigt på Greta. Det finns heller ingen Greta/Margareta född 1728 i Kyrkefalla. När Greta avlider 1808 i Brevik anges hennes föräldrar heta Olof  och Britta. Kan inte hitta någon passande Olof och Britta i Kyrkefalla. (En Olof i Assarby gifter sig med en Britta i början av 1720-talet i Kyrkefalla, men dessa personer kan det inte vara då Olof i Assarby dör ett par år efter vigseln)
 
Jag har även hittat en trolig syster till Greta. En Stina Olofsdotter är gift (okänt när och var, men verkar inte vara Brevik) med bonden Erik Eriksson (ca 1725-1790) i Frökärr, Brevik. De står som faddrar till några av Gretas barn. Jag har letat efter Stina i dödboken men kan inte hitta henne.
 
Snälla, finns det någon som kan räta ut mina frågetecken? Varifrån kom Greta?
 
Sofia