NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 juli, 2009
Skrivet av: Anitha Bergkvist skrivet 2009-07-21, 10:55
Hej alla Rötters Vänner!
Har med stort nöje och iver läst alla inläggen från tidigare som rör Kyrkefalla/Tibro.
Själv är jag släktletare ( vågar ännu inte kalla mig för något annat). Vi trodde att min mans föräldrar kom från resp. Skövde och Stenstorp. Jovisst hade de vuxit upp där. Men när jag gjorde mina första trevande försök via www.svar.ra.se och Genline så hittade jag båda släkterna just i Kyrkefalla. Min make Bo Bergkvists morfar hette Ernst Brunstedt, född i Kyrkefalla 1877.09.27. Hans föräldrar var skomakaren Anders Gustaf Larsson från Värsås (senare namnbyte till Brunstedt) och hustru Maria Christina Beckius f 1850.08.22 i Kyrkefalla. Så börjar hela snurren med letande kring släkten Beckius. Jag har funnit Marias föräldrar och hennes farföräldrar.
Jonas Beckius f 1747.01.11  var gift med Lisa Rosenberg och blir, om jag räknat ut det rätt, min mans morfars morfarsfarföräldrar.När jag sökt dessa uppgifter dansar det många andra Beckius runt i kyrkböckerna. Skulle nu gärna komma i kontakt med er som är inne på samma släkt för att veta mera.  
DESSUTOM: hittar jag att min mans farfar, Gustaf Albert Bergqvist f 1863.10.31, Hafstena, no6, Lunnagården Skövde landsförsamling, att hans far hette Johannes Svensson och var född 1818.11.02 i Kyrkefalla! Hans föräldra var Sven Svensson f 1783.11.26 i Bällefors, hemmansägare i Orrebo, Kyrkefalla, gift med Maria Fröberg Hansdotter f 1785.07.05, vars fader Hans Fröberg var rusthållare i Salen, Kyrkefalla. Det här med båda släkternas bakgrund från Kyrkefalla är lite extra roligt för oss att upptäcka eftersom vi bott och varit verksamma i Tibro, tidigare ovetande om våra band till bygden. Nu är det sååå spännande att få veta mera.
Tackar på förhand för hjälp.  
Mvh Anitha Bergkvist  mailadress: anitha.bergkvist@yahoo.se  tel 0706-888997