NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 juli, 2009
Skrivet av: Michael Gustafsson skrivet 2009-07-12, 16:51
Hej Britta och tack för uppgifterna!
Min forskning senaste tiden i Skaraborg har inskränkt sig till läsning av mantalsböcker för Husaby och då speciellt Biskopsgården. Såg föresten att den såldes helt nyligen!  
 
När jag Googlade under fm så såg jag att du frågade om Ottrar/Uttrar under Undenäs för ett antal år sedan. Eftersom jag har en ana (syster) till dem du frågade om så blev jag nyfiken. Vad kom ni fram till i den studiecirkel du hänvisade till?  
 
Johannes Otter el Utter var ju hammarsmedsmästare på Forsvik där även hanses bror Gilius verkade. Även deras far Johan Giliusson Utter verkade ett tag på Forsvik bruk som mästersven. Det verkar också där på Forsvik de började använda släktnamnet Otter. Som kuriosa kan nämnas att bruket drevs av bl a Casten von Otter som var ingift i ägarfamiljen Tham. Kanske det var förklaringen till anglofieringen av Utter? Familjen hamnade ju i Kyrkefalla när man o1835 köpte en del av Smuleberg gård och Johannes sadlade om till bonde. Det var ett stort steg efter ett liv vid hammaren. Gården sköttes förmodligen av Clara Carolinas make Johannes Pettersson som var sprungen ur bondsläkt fr Tidaholmstrakten. Min Clara Carolina Otter f 1822, hamnade slutligen i Grevbäck där hon levde till september 1909.  
 
Skulle vara roligt och ta del av vad som hände med delar av syskonskaran till Johannes och Johanna. H/MG