NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-25
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2006-04-04, 18:08
Hej Eva!
 
Jag skriver lite till Dig direkt om jag får Din epostadress.
Här nöjer jag mig med (jag har lätt för att bli mångordig) att berätta att vi Bäckströmar räknar vårt ursprung i Forsby socken, strax utanför Skövde. Släktens första kända personer är kronobonden Olof Svensson och hans hustru Karin Bengtsdotter, bosatta i Asketorp, Forsby. Olof Svensson nämnes för första gången 1613, i Älvsborgs lösen.
Asketorp (Östergården) var kvar i släktens ägo fram till omkring 1870, alltså i nästan 300 år. Det gick upp och ner för bönderna i Asketorp. Höjdpunkten nåddes i slutet av 1700-talet med rusthållaren Anders Larsson (kusin till min ff ff ff ff) som var riksdagsman mm. Med hans sonson, Anders Johansson, tog allt ett förskräckligt slut. Han hamnade på fästning, förlorade medborgerligt förtroende mm annat elände.
Din make Stures och mina förfäder lämnade dock Asketorp redan omkr 1700 och bodde i ett par-tre generationer i Forsby Mellomgården, Västergården Igelstorp i Sventorp, i Jubberyd i Kyrkefalla och i Tolshult, Grevbäck. Tills 1818 då Olof Jonsson och hans hustru Cajsa Jonsdotter slog sig ned i Lunnahult, Kyrkefalla. Sen dess har vi varit Kyrkefalla-bor med allt vad det innebär. Olof och Cajsa var Din makes mormors farfars föräldrar. Bland alla Olof Jonssons märkvärdigheter kan nämnas att han var trollkunnig och att han aldrig tappade sina mjölktänder (???!!!).
 
Mvh
Urban