NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-17
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2006-01-26, 18:28
Hej Marita och Kaj igen!
Det slog mig att vår Ingeborg Larsdotter nästan kan beskrivas som en stormora (för att använda ett norrländskt (?) begrepp). Genom sina två (tre?) giften blev hon anmoder för flera släktgrenar, som alla blev mer eller mindre bemärkta, åtminstone i den egna bygden. Släktens karaktärsdrag tycks ha varit - pinsamt nog - en viss sturskhet kombinerad med bullriga later. Men vi får hoppas att det också fanns de som var hyggliga.  
Den adliga grenen av släkten hette Björnhufvud men den dog ut redan i början av 1700-talet. Titta i Elgenstierna så hittar ni personalia. De bondska grenarna förmerade sig via Karlshaga by och Graven och kom under 1700- och 1800-talen att räkna både fattiga småbönder (mina anor) och rika storbönder (andras anor). Jag har mina anor/fränder i den här släkten på min mormors sida. Men på sätt och vis också på farfars. Min farfars farfars farfars fars kusin, rusthållaren Olof Larsson i Graven var gift med Maria Christiernsdotter, dotter till rusthållaren Christiern Andersson i Graven ohh Cecilia Johansdotter.
Mvh
Urban