NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-09
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2005-06-16, 15:43
Hej Wanja igen!
Som Karl B konstaterat så är Din Anna Larsdotter utan tvekan densamma som finns bland mina släktanteckningar. Hennes pappa Lars Eliaesson (eller Eliasson, stavningen varierar) var rusthållare först i Gäre, sedan i Nolgården Fröstorp, båda i Kyrkefalla sn.  
Lars var son till Elias Svensson och Maria Svensdotter som var bosatta i Gäre. Maria var född och uppvuxen i Gäre där hennes far, Sven Larsson (1679-1729) var rusthållare. Elias var troligen kommen från Tubberyd i Kyrkefalla; hans dödsår är mig obekant men han torde ha avlidit i ganska unga år.
Sven Larsson i Gäre tillhör den släkt som ägt Gäre sedan åtm 1640-talet - och än idag äger en av gårdsdelarna! Sven Larssons föräldrar var rusthållaren Lars Svensson o h h Ingeborg Arvidsdotter (sannolikt från Grönhult, Kyrkefalla). Sven Larssons farfar, som också hette Sven Larsson, är sannolikt identisk med den bonde som 1644 fick laga faste på halva gården i Gäre.
För att återgå till Maria Svensdotter, så hade hon två syskon som uppnådde vuxen ålder, systrarna Elisabeth och Ingrid. Jag härstammar från Ingrid, som dog 1798, och som var gift med kyrkvärden Sven Olofsson i Gäre.
Mvh
Urban Bäckström
Mjölby