NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-09
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2005-06-07, 18:39
Hej Carl Gustaf Axelsson!
Jo, jag känner de Du söker! Erik var min farfar osv. Ivar och Emma var kusiner, det är riktigt. Ivars pappa, alltså min farfars far, tog sig namnet B omkr 1878 (då han gifte sig med Anna); innan dess hette han Andersson. Och Emmas mor, Lovise i Gärdhem var alltså hans syster. De var barn till snickaren o hemmansbrukaren Anders Olofsson o h h Anna Charlotta Johansdotter. Bland deras barn fanns också min mormors far, Anders Petter Andersson i Skogshyddan, Kyrkefalla (mina föräldrar är alltså sysslingar).
Emma Bäckströms pappa, Johan Gustaf Johansson, var först rättare, sedan förvaltare på Ruder. Som pensionär bosatte han och hustrun sig i Gärdhem, Tibro.
Utan att skryta vågar jag påstå att jag har ganska mycket anteckningar, bilder etc om dessa och deras anor, som jag i rakt nedstigande led följt till slutet av 1500-talet. Min ff ff ff ff ff f var kronobonden Olof Svensson i Asketorp, Forsby sn; han nämnes f f g i Älvsborgs lösen 1613. Får jag Din epostadress kan jagsända över lite mer uppgifter men jag vågar inte säga när jag får tid.
Mvh
Åke Urban Gabriel Bäckström
Mjölby