NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-14
Skrivet av: Britta Zachs skrivet 2004-03-17, 18:43
Detta är ett möjligt inlägg på en fråga som ställdes redan 8 nov 2002 av Michal Lindgren.Jag har hämtat det ur Hembygdsboken Från Ransberg till Kyrkefalla nr 30 1996 sid 67 ur August Carlssons dagbok. Tyvärr finns ingen tidsangivelse när detta skulle ha inträffat men platsen stämmer.  
Det var även ganska vanligt att krämare mötte upp på marknaderna och de höllo mestadels till mitt på landsvägen utanför Öster-och Västerby. Det byttes och handlades med eländiga hästkrakar, så gamla och så magra så det var sorgligt att se de. För att pigga upp de gamla kräken användes piskan och hjälpte inte det sparades inte på sparkar eller ryckningar i betslet. Utmed vägkanten stodo vagnarna i rad, vagnar av skiftande typer, men något visst säreget slag. De gamla vagnarna, en del med s.k. saxfjädrar, hade små hjul fram och de bakre voro nästan dubbelt så höga, samt mycket välvda med ovanligt långa nav och muttern på vagnsaxeln framtill var försedd med en platta att trampa på när man steg upp i vagnen. Lasset sedan! Ja, det bestod av säng-och andra kläder av skiftande färger och kvalit?er, samt skrin och fyllda påsar och diverse av alla slag. Överallt, bland kläder och bråte på lasset, krälade och kröp halvnakna ungar på mellan några månader gamla, till ett par år. Äldre fick hålla sig nere på vägen eller vägdiket. På tal om hästar så var krämarnas hästar nästan de enda som funnos på marknaden i Tibro. Krämarnas vagnar voro även målade i bjärta färger, jag har ej sett någon annan vagn målad i så skrikande röd, grön eller blå färgton, ävenså voro deras skrin liknande målade. De svartmuskiga krämarna voro inte vidare trevliga gäster. Vilda och hetsiga som de voro hände ofta att inte sämjan räckte till och då kom kniven fram. Så hände flera gången. Så t.ex. blev en Rickard Svenssons broder, Frans Svensson mycket illa sönderskuren i ansiktet av en krämare. En krämare skar ihjäl annan krämare, som de kalla sotarn, då de lagt sig till hos Augusta Jansson, Oskarsberg, Kårtorp. Ja, det hände ofta sådant på den tiden.  
Hälsningar Britta.