NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-14
Skrivet av: Olle Gustavsson skrivet 2004-03-06, 20:36
Hej Lotta. Nog känner jag igen Humstorps Arvid, han var uppfödd på Humstenstorp i Grönhult, därav namnet Att huset han bodde i hette Mosshult visste jag inte trots att jag är född 150 meter därifrån. Huset låg vid Borgargatan, ungefär vid nuvarande busstation. Han var snickare och tillverkade inte pendyler men väl ämnen som bildhuggare sedan skulpterade till pendyler. Under denna senare epok hyrde han ut halva fabriken till Bröderna Bengtssons Bildhuggeri vars verksamhet upphörde i början av 1950-talet. Då vi kommit till 1947 och Arvid gått ur tiden fortsatte hans svärson, Sture Folkesson att tillverka ämnen till pendyler men då dessa snart blev omoderna övergick han att tillsammans med en kompanjon, Hugo Lager att tillverka bord. Omkring 1960 gick de isär och bedrev var sina verksamheter. Namnet Folke Table tillkom betydligt senare kanske på 1970-talet. Folkesson avled för åtskilliga år sedan. Hans första hustru, Arvids dotter avled för endast några veckor sedan. Detta var vad som kom för mig då jag läste Din efterlysning, om Du har flera frågor så skall jag om jag kan, besvara dem via mail fse812u@tninet.se Mvh. Olle