NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-14
Skrivet av: Michael Roadey skrivet 2003-10-14, 12:34
Jag vill gärna specificera min sökning gällande min fråga efter fadern,  
eftersom Kyrkefalla och Mofalla oftast ”Går ihop” så vill jag gärna lägga min sökning här under Kyrkefalla.
 
Min bakrund till frågan är denna:
 
Jag söker alltså fadern till ett oäkta barn vid namn Johan-Petter Lindgren. Född  1838-12-03 vid Sörgården Som låg under Ebbetorps herrgård eller säteri. Modern hette Kajsa-Lisa Pettersdotter och var född 1813-10-09 troligtvis under samma gård ( Sörgården ), kan även vart under ”Sjöängen”.
 
Hon tjänstgjorde som piga vid Sörgården och eventuellt Ebbetorp.
 
Hon får detta oäkta barn och ger honom efternamnet ”Lindgren” som är ett helt nytt begrepp gällande släkten runt om kring henne, troligtvis är detta faderns efternamn som pojken har fått.
 
I så fall skall fadern troligtvis vara dräng under Ebbetorp under Mars-April månad 1838. Eller på någon annan gård i Ebbetorp / Sörgårdens närhet. ( Hörsägen säger att han hetat Rickard Lindgren och var Smålänning).
 
Har letat efter denna Rickard både i Västergötland och Småland och ej fått napp.  Min teori är att detta kan ha vart ett mellannamn och ej tilltalsnamnet.
 
Johan-Petter Lindgrens moder Kajsa-Lisa Pettersdotter dör under 1847 och grav sätts pingstdagen samma år.
Johan-Petter får då bo hos Kajsa-Lisas syster som hette Maja-Stina Pettersdotter under något år, därefter fick han bo hos sina morbröder.
 
Fredrik Pettersson  1810-09-18
Andreas Pettersson  1812-02-20
Lars Pettersson   1818-12-05
Alla födda i Mofalla
 
När Johan Petter Lindgren var 11-12 år, kom han till Magnus Jonsson i Spännefalla, året var 1859. Där var han inneboende under några år till han fick göra beväring.
 
 
Här är nu lite bakgrund till min sökning, hoppas att den inte tagit för stor plats, men detta är nu mitt enda hopp om att någon/några kan hitta koppling till denne okände fader. Även all annan information gällande denna familj oavsett bra eller dåliga tages tacksamt emot. Allt är intressant för att kunna söka vidare.
 
Om ni vill svara via min E-post så är även denna tillgänglig
 
Mycket vänliga hälsningar från
 
Michael Roadery