NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26.10.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26.10.2001
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2001-01-09, 14:36
Hej Kent !
 
Lite ytterligare uppgifter om Sturck (Stårck) från Karlshaga i Kyrkefalla socken, Skarab. län:
 
Släkten kommer från Sörgården Karlshaga, 1 mtl kronoskatte, varav en hemmansdel än idag är kvar i släktens ägo - i rakt nedstigande led från den förste kände bonden, Anders Persson, som avled omkr år 1700. Han var gift flera gånger, i ett av äktenskapen med en dotter (dotterdotter ?) till Sven Joensson i Årby, Fröjereds socken, o h h Ingeborg Larsdotter, i andra giftet gift med ryttmäst Joen Månsson (deras söner adlades Björnhufvud). Ingeborg var dotter till borgm Lars Joensson i Skövde (död omkr 1621) o h h Margareta Hartmansdotter, som bland många barn även hade sonen Joen (Jonas), adlad Björnberg. För att återgå till Anders Persson i Sörg Karlshaga, så hade han, såvitt jag vet, två söner, Christiern och Måns Anderssöner. Från dessa två delar släkten upp sig i två grenar, som bodde kvar i Karlshaga fram till mitten av 1800-talet och på en gren (Christierns) alltså än idag. Det är Måns?gren som i två-tre generationer kallar sig Sturck eller Stårck, varför vet jag inte. Måns hade i sitt äktenskap med Sigrid Svensdotter Påfve åtminstone två söner, Anders (från vilken jag härstammar) och Christiern, som väl är identisk med Din CM. Om jag nu minns rätt, levde Anders Månsson Sturck cirka 1680-1760 och han var rusthållare på en fjärdedel Sörg Karlshaga. I sitt äktenskap med Annika Andersdotter från Graven, Kyrkefalla socken, hade han tre barn, som nådde vuxen ålder; sonen Anders som övertog föräldragården, dottern Britta, som var gift med hemmansbrukaren Gunnar Andersson i Häggetorp, Kyrkefalla, och dottern Sigrid, som var gift med rusthållaren Lars Svensson Hall i Kateryd, Kyrkefalla sn. Det finns mycket mer att berätta om deras ättlingar mm, men det får väl ske i ett annat forum. Men här kan tilläggas, att Anders Månsson Sturcks hustru Annika var släkt med maken, dotter till rusthållaren Anders Torstensson i Graven, Kyrkefalla sn, o h h Britta Persdotter. Anders Torstensson var sonson till de ovannämnda Sven Joensson i Årby o h h Ingeborg Larsdotter. Även gården Graven var under lång tid - till mitten av 1800-talet - i släktens ägo; den siste bonden på gården hette faktiskt Christiern Larsson och han avled, om jag minns rätt, någon gång på 1850-talet. Bönderna i Karlshaga och - som man sa - på Graven, var ganska sturska (därav namnet ???) och en del av dem också tämligen förmögna.
Vänligen
Urban Bäckström