NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2011
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2011-03-13, 22:48
Hej
Jag forskar på släkten Bonander från Stenkyrka, Tjörn. Jag har tappat bort en Anders Severin Bonander. Anders föddes 1825, knappt en månad före hans farfar och namne prosten Anders Severin Bonander dog.  
 
1828 blev hans mamma änka när fadern Martin Jacob Bonander dog. Därefter finns inga spår efter Anders och hans franskfödda mamma Anne-Marie Perrine Bonander (ev Nanni Bonander) född de Conti. Ryktet i familjen berättar att Anders hamnade inom det militära och att han placerades i Kinna. Han lär ha bott på Smedsgården Ginkalunda men jag kan inte hitta honom där.  
 
Ännu ett rykte (brevväxling mellan min gammelfarmor och hennes syster som flyttade till Amerika) berättar att Anders var hetlevrad och ställde till det för sig genom att bli förälskad i någon korpralsdotter vilket inte gick för sig. På något sätt uppstod en duell och Anders lär ha skjutit ihjäl någon...Efter det försvann han, eller?
Någon som har råkat på namnet?
Vet var man skulle kunna leta?
Hört någon historia likt den jag berättar om en förbjuden förälskelse, duell m.m.??
 
Det vore så otroligt spännande att få ett svar på vad som hände med Anders Severin Bonander d.y. Även hans mammas öde är intressant. Hon finns inte någonstans efter makens död 1828. Familjen var då bosatt i Solberga, Bohuslän. GIfte hon kanske om sig? Flyttade hon också till Kinnatrakten??
Mvh
Annika