NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2011
Skrivet av: Gunilla Samuelson skrivet 2010-02-25, 15:06
Tack, Astrid, Britt-Marie och Göran för era snabba svar angående mor Kerstins syskon. Jag har väldigt mycket information om Sven Erikson och hans ättlingar och jag har även lyckats få fram en hel del, när det gäller mor Kerstins förfäder, men jag hittade inte någonting om hennes syskon. Den mesta informationen har jag fått från dels boken Sven Eriksons ättlingar, som innehåller samtliga ättlingar fram till mitten av 1930-talet, så längre kommer jag inte genom den boken, och dels Halvdan Arvidssons Kinnabilder, som innehåller väldigt många trevliga bilder och mycket information om di gamle. Jag håller just nu på med att sammanställa all information som jag har kommit över, så att jag kan ge mina barnbarn en släktsaga, som de kan fortsätta att skriva i, om ocn när de får lust. Födelse- och dödsdagar kan man ju komma åt i kyrkoböckerna, men det hade ju varit roligt om man också hade kunnat få litet historier kring de här gamla släktingarna. En del har jag fått av Carl Olof Erikson, som var min farmors syssling, men jag tar gärna emot fler, om någon har egna berättelser.
Jag skriver inte bara om mor Kerstins ättlingar. Min farmors mor, som var gift med Alfred Håkanson på Hede Säteri, blev änka med fyra barn och gifte om sig med kyrkoherden i Bokenäs, Erik Anderson, som var son till Sven Anderson på Sanden, så den delen av släkten har jag också lyckats få fram information omkring. Jag har bl a några bouppteckningar liggande i min sekretär från Erik Andersons systrar.
Hälsningar
Gunilla Samuelson