NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-03-27, 15:59
Hej,
Får först beklaga att jag i mitt första inlägg lät Mickel Persson Drake leva 50 år för länge. Han avled 28/6 1720 och föddes ca 1649.
Min första ana i By var farmors far som föddes 1854. Hans mors släkt var till största delen bergsmän och smeder i socknen. Det grenar ut sig i socknen via Rossberga och Vatebo. Jag hade ju hoppats hitta någon vallongren där - men tyvärr misslyckats hittills.
Idag har jag försökt kartlägga Erik Olofsson Trafvares och Anna Gabrielsdotters sociala nät genom att följa dopböckerna. Det första dopet med detta paret i By socken gäller just min anmoder Anna född 1673. Familjen bor då enligt dopboken i Fornby. I husförhörslängden detta år saknas tyvärr ett antal sidor och familjen dyker upp i husförhörslängden först omkring 1677.
Faddrar vid dopet 1673 är Olof Nilsson i Fornby, hustru Anna (med ett ord/namn jag inte kan uttyda)Fornby, Clemet Andersson i Fornby samt Olof Nilssons dotter Margareta Olofsdotter i Fornby. Margareta Olofsdotter skulle ju kunnat vara barnets faster. Men det skulle i så fall innebära att barnets farfar också agerade fadder. Det var väl inte brukligt i socknen?
Åren 1672-1680 är Erik och Anna själva bara faddrar en gång (med reservation för att jag missat något). Det är när Erik Ersson i Fornby 1677 blir far till en Hans. Då är paret Trafvare båda faddrar.
När deras egna barn döps (Brita 1674, Brita 1676, Kirsten 1679) är det bara grannar i Fornby som står faddrar.
Jag börjar dra slutsatsen att både Erik Olofsson och Anna Gabrielsdotter var inflyttade i socknen och inte hade några nära släktingar att anlita som faddrar. Är kanske läge att börja söka spår i Österfärnebo, Garpenberg m fl grannsocknar.
Hälsningar/Paul