NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-03-23, 08:45
Är det någon annan som forskat kring föraren Mickel Persson Drake född ca 1649 i Hede och död 1770 i Hede? Han gifte sig 1681 med Karin Abrahamsdotter från Buska - dotter till föraren Abraham Jönsson.
I dödboken 1675 noteras att Per Mickelsson i Hede avlidit 76 år gammal. Namn, ort och ålder gör denne till en tänkbar far till Mickel Persson.  
I Carl Larsson i By:s fantastiska böcker En Dalasockens historia kan man bl a se bomärkena från Älvsborgs lösen åren 1615-18. Där finns bomärket efter en länsman Mickel Hansson i Hede. Jag har även hittat dennes namn i jordeboken för Hede och By så sent som 1647.
När jag nu själv kollat Älvsborgs lösen från 1571 noterar jag ytterligare en länsman Hans Magni under Hede i By.
Frågan är nu om detta kan vara en släktkedja från tidigt 1500-tal till 1700-talet? Namnen är ju inte de vanligaste i socknen. Länsmannayrket gick ofta, mer eller mindre, i arv. Det förefaller som om en bror (Hans Mickelsson) till Per Mickelsson övertog länsmannayrket efter Mickel Hansson.
Själv härstammar jag från Per Mickelssons dotter Anna, född i Hede 1682.
Tacksam för tips.
Med vänlig hälsning/Paul Neptune